Twilight

3 Feb

Idag hade vi sista dagen stenfattningskurs, sista stenfattningskursen jag kommer ha, snyft. Jag älskar stenfattningar men gillar inte om det blir för mycket blingbling. Under de här 4 veckorna som vi haft kursen, har jag lärt mig massor och jag har fått en ny favoritfattning, Pavéfattningen. Det känns som om helt ny värld har öppnat sig för mig.

Idag var även sista dagen i skolan för två på min klass. De slutade idag och det känns sorligt, speciellt eftersom en av dem har kommit att bli en av mina bästa vänner och Ekenäs kommer kännas tomt utan henne nu då hon flyttar hem till Helsingfors igen. Skolan kommer inte vara lika rolig mer utan henne 😦

Själv har jag emaljering- och graveringskurs samt Rhinokurs kvar ännu. Möjligtvis även en dokumentations- och fotokurs, får lite se vad jag vill göra.

Eftersom det var sista dagen på kursen innebar det också att alla smycken och provbitar skulle lämnas in. Mitt egentliga smycke lämnade jag in redan igår, men jag hann göra en ring till som lämnades in idag. Innan inlämning hann jag dock ta några snabba bilder på smyckena.

Twilight

Framsidan

Baksidan

Insidan

Twilight är en modern version av medaljong. På utsidan är ytan matt, förutom så detaljer, och på insidan är den polerad. 7 stycken zirkoner pryder framsidan och fastsättningsmekanismen ger baksidan ”det lilla extra”. Meningen med medaljongen är att den skall återspegla mig. På insidan kommer det ännu komma något som påminner mig om mitt elyrke så att man på utsidan ser guldsmedssidan av mig och när man öppnar medaljongen ”ser” även mitt andra yrke som är en stor del av mig även om det inte syns just nu.  Har inte riktigt kommit på exakt vad som jag skall lägga i medaljongen, det lutar åt en lapp med viktiga matematiska formler.

Eftersom jag hade lite extra tid så blev det även en lite mer blingbling-ring. Bara för att öva.

Skyline

13 svar to “Twilight”

  1. Ursula februari 3, 2009 den 7:54 e m #

    Vau, medaljongen är fin! Verkligen lyckad modernisering.

    Jag hann läsa kanske halva beskrivningen när lilla elektrikern i mig var helt övertygad om att det skall vara en liten led-lampa inuti medaljongen så att stenarna verkligen lyser i lite mörkare belysning. 😉

  2. Beatrice februari 3, 2009 den 8:19 e m #

    Dina smycken är så vackra att jag blir alldeles matt. Så totalt i min smak! Smycken att drömma om. Suck!

  3. Helmiliina februari 3, 2009 den 8:34 e m #

    Sanoinkuvaamattoman kaunista!! .. ihaillen ..

  4. Rusina februari 4, 2009 den 9:21 e m #

    Niin nätti etten osaa sanoakaan … molemmat 😀

  5. Mags februari 5, 2009 den 6:21 f m #

    Ei sanat riitä! Upeaa, ihanaa, ylellisen kaunista! Tyylikästä.

  6. piasplun februari 5, 2009 den 6:07 e m #

    Ursula, en led skulle ju vara perfekt speciellt om man kunde få den att lysa! Lysande idé 😉

    Kiitos kaikille, on aina kiva saada näin hienoja kommenteja!

  7. Piita februari 6, 2009 den 12:54 e m #

    Voi taivas! Twilight on upea ja aiheuttaa melkein hengenahdistusta kauneudellaan!

  8. Katri februari 7, 2009 den 11:24 f m #

    Ooooh! Sä olet omalla alallasi! Ihan mahdottoman upeita molemmat, mutta tuo medaljonki on jotain ihan käsittämättömän upeaa. Wow!

  9. Elli februari 8, 2009 den 4:02 e m #

    Alldeles jätte fina 🙂 Även ringen är enkel, men samtidigt har den något som gör det.

  10. Sirpa februari 8, 2009 den 5:48 e m #

    Mielettömän kaunis tuo riipus, aivan upea!

  11. piasplun februari 8, 2009 den 6:34 e m #

    Kiitos taas kaikille 🙂

  12. Lisa februari 8, 2009 den 10:32 e m #

    Hej! Jag är jätte nyfiken på vad du går för utbildning =)

  13. Anu februari 21, 2009 den 6:51 f m #

    Ihan mielettömän ihana medaljongi! Olet taitava 🙂

Kommentera

