Topasring

21 Nov

Äntligen har jag börjat få ihop verktyg så jag kan börja med guldsmide igen. Poleringsmaskin, hängfräs, borrmaskin, stenfattningsverktyg, stubbe, ultraljud och filar. Nu är det bara ett ordentligt utrymme som saknas och det borde bli klart i december, sen flyttar arbetsbordet hemifrån och vi får mera rum i vår lilla lägenhet.

Idag har jag gjort första ringen på över ½ år och det kändes skönt. Lödningarna blev bra på första gången, filarna slant inte och stenen blev rak.

Topas

Nu känner jag ett enormt behov att göra mera stenfattningar och gärna lite svårare än rörfattninge som jag använde i den här ringen. Den här ringen var en bra uppvärming, passligt enkel.

5 svar to “Topasring”

  1. Beatrice november 21, 2009 den 7:56 e m #

    Enkel, men väldigt snygg =)

  2. Mags november 21, 2009 den 8:15 e m #

    Todella kaunis, Pia! Ihana kivi.

  3. piasplun november 23, 2009 den 5:36 e m #

    Tack båda två för era kommentarer!

    Beatrice– Man måste ju börja med något enkelt då man inte gjort något på länge.

    Mags- den där stenen köpte jag för snart 3 år sedan, men jag har inte haft hjärta att använda den förrän nu! Den är nog min favoritsten av alla mina små härliga stenar.

  4. Pernilla juli 13, 2010 den 10:28 e m #

    Åh wow! Vilken underbar ring! Finns den till salu? Gör du ring med rubin också? Letar nämligen efter ringar med mina döttrar´s månadsstenar… Mycket fint! =)

  5. Pia G augusti 2, 2010 den 3:21 e m #

    Denna ring finns till salu jo. Jag kan göra med rubin, bara jag hittar en. Maila mig på pia.asplund (at) pp.nic.fi om du är intresserad

Kommentera

