Beställningsarbeten

7 Maj

Lite nu och då droppar det in beställningsarbeten. Både på pärlsidan och på guldsmidessidan. Jag gillar att göra beställningsarbeten eftersom de ofta får en att tänka i lite andra banor än man normalt gör och man kan komma på nya ideér och bli inspirerad.

För en tid sedan fick jag pärlor på posten. Pärlor som jag inte hade beställt utan som en kund hade hemma och som hon ville få ett halsband och armband gjort av. Pärlorna var gamla och hade någon gång varit ett halsband. Med lite små söta ioliter och silverdelar förvandlade jag dem till ett halsband, armband och ett par örhängen.

Ett annat beställningsarbete som jag fick in var en önskan om ett långt halsband ur serien X2 som jag gjort många versioner av. Nu var önskan ett i rosa och ljusgrönt alternativt rosa och blått. Mitt val föll på rosa och ljusgrönt eftersom jag tycker att de färgerna passar så rysligt bra ihop.

**************************************************************************

Sist men inte minst har jag en lite förfrågan. Vad vill ni läsare helst läsa om på bloggen? är den bra som den nu ser ut, eller är det något ni vill veta mer om som t.ex. hur jag jobbar i min lilla verkstad, bilderserier på smycken under tillverkningsprocessen? Ni får gärna komma med konstruktiv kritik för jag känner själv att den här bloggen just nu skulle behöva lite förnyelse.

Så lämna gärna en kommentar, på svenska, finska eller engelska 😉

10 svar to “Beställningsarbeten”

  1. Mags maj 7, 2010 den 5:04 e m #

    Aivan hurmaavat värileikit taas! Siis tummaa sinistä ja vahvaa turkoosia, wau! Ja tuo toinen tuo mieleen suloiset pikkuruusut 🙂

    Kysymykseesi; olen monessa harraste-blogissa ihastellut jonkin esineen/korun/yleensä käsityön työvaiheiden esittelyä. Ei nyt jokaista vaihetta, mutta juurikin niin, että tässä raaka-aineet, tässä puolivalmis tai työvälineitä ja sitten valmis teos. On mun mielestä todella kiinnostavaa!

  2. Pia G maj 7, 2010 den 5:54 e m #

    Mags- tack 🙂
    Jepp, det var lite sådant jag har funderat på att visa steg för steg i stora drag hur smycken kommer till. Jag är dålig på att stanna mitt i ett projekt och ta foton, oftast sitter jag så fokuserad och inspirerad och vill ha det klart så snabbt som möjligt, men om ni läsare är intresserade av det så kan jag skärpa mig på den punkten.

  3. Beatrice maj 7, 2010 den 6:43 e m #

    På ditt svar till Mags förstod jag att vi har likartade önskemål (även om jag inte förstod ett jota av vad Mags skrev ;)). Kul att få se ”underhandsfoton” av hur du jobbar men jag är redan väldigt nöjd med att se dina fina bilder på dina ljuvliga smycken. Smicker? Nej bara vad jag tycker!

    Trevlig helg.

  4. Pia G maj 7, 2010 den 7:51 e m #

    Beatrice- du är på samma linje som mags jo 🙂
    Och tack för ”smickret”!
    Trevlig helg åt dig också och alla andra läsare!

  5. Anu maj 8, 2010 den 5:45 f m #

    Blogisi on hyvä näinkin, mutta tottakai kuvasarjat korujen työstämisestä kiinnostavat!

    Tuo tilaustyösetti on upea. Minusta tilaustyöt ovat hirveän vaikeita tehdä. Mutta toisaalta tuo on hyvä pointti, että välillä on hyvä saada toisenlaista perspektiiviä koruihinsa ja että ajatus voi lähteä ihan uusille urille.

  6. Muikku maj 8, 2010 den 2:18 e m #

    KAIKKI käy 🙂

    Ja tuo on kyllä kaunein pinkki koru mitä olen koskaan nähnyt.

  7. Pia G maj 10, 2010 den 11:25 f m #

    Anu och Muikku- tack till er båda.

    Alla verkar vi vara av samma åsikt, lite mer bilder på halvfärdiga smycken!

  8. veronica maj 10, 2010 den 4:38 e m #

    Jag skulle vilja se lite hur du jobbar med silvret. Vad du har för verktyg m.m
    Sen skulle det vara kul med lite tips, var du köper dina pärlor, silvret m.m

    Du gör så fina smycken att jag får ont i ögonen 😉

    Mvh Veronica

  9. Pia G maj 10, 2010 den 5:33 e m #

    Veronica- Jag har gjort en kort serie med inlägg om verktyg jag använder, visserligen blev den aldrig hel klar, men om du kikar bakåt på bloggen så hittar du lite sådant. Bilder på när jag jobbar är svåra att ta eftersom jag jobbar ensam och att rigga upp stativ för att få vettiga bilder är svårt.

  10. Saara maj 19, 2010 den 7:41 f m #

    Det var jag som beställde de turkosa av gamla släkting Elses smycke som jag ärvt. Rekommenderas!

    Som jag skrev tidigare älskar jag dem. Känns roligt att använda ett smycke som har en äldre historia – men i ”egen” tappning, i min egen stil.

    Hoppas att du har en underbar, inspirerande sommar. För egen del misstänker jag att jag kommer att köpa stenar som souvenirer på våra resor 😉

    Tack än en gång!

Kommentera

