Utmana dig själv!

30 Maj

Det finns några saker jag tycker är extra jobbigt då det kommer till guldsmide. Saker jag normalt undviker att göra eftersom jag vet att de inte är mina starka sidor.

1) Löda ihop stora platta ytor ovanpå varandra

2) Löda ihop små, små saker med stora saker (eftersom de båda föremålen ska vara lika varma för att lodet ska fästa och det inte ska bli kallödning)

3) Såga ut små mönster var man inte slipper efteråt med filen och fixa ifall något går fel

4) Försöka få symmetri på mönster och små detaljer

Så nu kan ni ju fundera varför jag gjorde följande örhängen, eftersom de innehåller alla fyra ovanstående punkter.

Floral

Det är väl bra att testa sina kunskaper och utmana sig själv ibland. Själv måste jag säga, att dessa blev ganska nice och var rätt roliga att göra.

**************************************************************************

There are some things I think is extra hard when it comes to jewelrymaking. Things I normally avoid doing because I know they aren’t my strengths.

1) Solder  large flat surfaces  together on top of each other

2) Solder together small, small things with large pieces

3) Cut small designs were you can’t afterwards  fix with a file if something goes wrong

4) Try to make symmetric small details

So now you might wonder why I made the following earrings, because they contain all of the above four points. Well it’s good to challenge yourself sometimes.  I must say that they turned out quite nice and was pretty fun to do.

7 svar to “Utmana dig själv!”

  1. Siv maj 30, 2010 den 12:30 e m #

    Därför att du vill utmana dej själv , och därför att du visste att om du lyckas så skulle de bli skitsnygga och det blev de ju. Grattis!

  2. Pia G maj 30, 2010 den 12:40 e m #

    Nå exakt därför. Det vara bara de att jag inte var säker på att de skulle lyckas. De låg länge i bitar innan jag vågade ta tag i dem och länge trodde jag att detta bara skulle bli ett enormt hass på silver.

  3. Beatrice maj 30, 2010 den 4:22 e m #

    Wow! Superläckra! Vilket arbete du måste lagt ned, men det var det verkligen värt. De är ljuvliga!

    Grattis!

  4. Pipi maj 31, 2010 den 7:20 e m #

    Oj om jag var den som hade den typen av örhängen… Eller tur för Mickes plånbok kanske att jag inte är sån typ! 😉 De är ju SKITSNYGGA!

  5. Pia G juni 1, 2010 den 3:58 e m #

    Beatrice- det blev lite extra jobb, men jag lärde mig av mina misstag så nästa gång ska det gå lite snabbare att göra liknande smycken. Erkänner att jag också tycker de var värda besväret 😉

    Pipi- Tack! Man ska nog va en viss typ för att klara av att bära dem. jag är nog lite sjuk på att göra liknande åt mig själv för de ser grymma ut då man bär dem.

  6. Jeanette juni 2, 2010 den 5:51 e m #

    Såå fine de ble! 🙂 Så utrolig flink du er!

  7. Linda juni 5, 2010 den 11:07 e m #

    Så otroligt snygga örhängen och så duktigt du är.
    Blir så otroligt taggad av att kolla på allt vackert på din sida. Synd att man varken har plånboken för det eller redskapen.
    Får hålla mig till pärlorna ;-D

Kommentera

