Välkommen till min verkstad

13 Aug

Jag kom på att jag inte visat upp min lilla fina verkstad för er ännu och jag kan tro att här är en och annan som är nyfiken på var mina smycken blir till. Så nu tänker jag ta er på en liten rundtur i mitt arbetsrum!

I mitt lilla arbetsrum har jag trängt in två bord för att få skilda arbetsbord för pärlsmycken och guldsmide. Jag vill hålla dem skilt från varandra så att jag kan fila och härja på med guldsmide bäst jag vill och inte behöva städa upp efter mig varje gång.

Guldsmedsbordet byggde min kära man åt mig efter mina ritningar, medan pärlbordet är köpt från Ikea. För att skona ryggen fick jag en fin sadelstol av mina föräldrar som dimissiongåva då jag blev guldsmedsartesan.

En annan dimissionsgåva som jag är mycket tacksam över är min poleringsmaskin som min man gav mig. Den har varit i flitig användning. Tyvärr får den trängas på pärlobordet tillsammans med pelarborrmaskinen, trumlaren och alla pärlor.

Här sker all stämpling och hamring.

Min man har lärt mig att man ska ha bra verktyg om man ska hålla på med någonting så det senaste nya i verkstaden är mitt nya ultraljud. Jag hade ett gammalt utan värme som inte fungerade så där 100 så efter lite googlande hittade jag ett som jag faktiskt är rysligt nöjd med. En bra ultraljudsmaskin underlättar mycket!

När jag en gång var i farten så beställde jag också ett lite skruvstäd. Nu ni, nu ska jag börja öva på pavéfattning igen, bara det blir liiiite svalare. Ja och bara jag hittar ett verktyg som försvann i förra flytten.

Eftersom jag blev lite sugen på stenfattningar så beslöt jag även att ordna upp alla mina stenar och halvborrade pärlor. Tur det för jag hade visst fler än jag kom ihåg. Kan bara konstaterad att det inte är så behändigt att förvara alla stenar i plastpåsar och alla plastpåsar i en stor ask. Nu lär jag ha lite mer koll på läget. Fast egentligen skulle jag behöva en sådan där bricka till…

*************************************************************************

I have never shown you pictures from my workshop so let me take you on a little tour!

4 svar to “Välkommen till min verkstad”

  1. veronica augusti 13, 2010 den 12:42 e m #

    Måste säga att du har det bra städat och organiserat, om man jämför med mig. hehe. Det är riktigt svårt att hitta ett bra system tycker jag.
    Nu har jag en fråga också, vad används ultraljusmaskinen till? 🙂
    Kul att du börjar skriva igen efter sommaren. Jag har längtat efter och få se dina vackra smycken!

    Mvh Veronica

  2. Jeanette (jewelry designer) augusti 13, 2010 den 7:46 e m #

    Så utrolig fint! 🙂 Gøy å se andres verksted!

  3. Pia G augusti 14, 2010 den 12:10 e m #

    veronica- ultraljudsmaskinen använder man då man polerar silver eller guld och vill få bort polervaxet efteråt. Jag brukar ta bort det värsta med tvål och mjuk tandborste, men där det är svårt att komma åt så tar ultraljudet bort det.

    Jeanette- Tack! Det har varit en bra verkstad att jobba i.

  4. Outi augusti 16, 2010 den 12:28 e m #

    Onpas kivat työtilat sulla! Voi kun mullakin ois yhtä paljon tilaa (ja välineitä!) 😀

Kommentera

