Ett kors blir till

12 Maj

Jag har länge tänkt att jag skulle visa åt er hur mina smycken tillverkas. Så för några dagar sedan tog jag tag i kameran och försökte ta lite steg för steg bilder då jag gör ett kors med stenfattning. Alla skeden finns det inte bilder på, men detta ger er i alla fall ett hum om hur det går till.

Jag utgår från en 2 mm:s tjock silverplåt. Jag har en färdig mall på hur korset ska bli som jag ritat på datorn och printat ut. Mallen fäster jag på plåten med dubbelsidigt tejp och därefter sågar jag ut formen.

När formen är utsågad brukar jag fila kanterna raka och fina. Därefter borrar jag ett hål i mitten på korset var jag ska såga ut en öppning. Sedan sågar jag ut enligt mallen och filar igen så att de inre kanterna är raka och fina och går exakt enligt mallens kanter.

Därefter tar jag bort mallen och börjar filsa. Jag filsar alla kanter för att få bort filmärkena. Att filsa betyder att man slipar med slippapper. Man filsar med olika grovlekar på slippappret för att få ytan så slät som möjligt så att den ska vara lätt att polera upp.

Efter att jag filsat alla kanter och även polerat de inre kanterna gör jag plats för fattningen genom att fräsa ett runt hål i mitten på korset. Jag kommer även ihåg att stämpla korset med namn- och haltstämpel. I skolan skrev jag alltid in den här punkten i mina arbetsbeskrivningar för då jag väl var inne i jobbet så kunde jag lätt glömma att stämpla. Därefter provar jag att röret som ska bli fattningen sitter spänt där den ska sitta och kapar röret och löder fast det. När röret är på plats fräser jag plats för stenen i det.

När fattningen är klar gör jag upphängningsmekanismen. En liten plåtbit formas till en triangel, filas och filsas och löds ihop.På korset fräser jag två små gropar var länken ska sitta. Detta gör man för att få länken att sitta bra fast på korset då den löds dit.

När alla delar är klara löder jag fast länken och upphängningsmekanismen. Därefter åker korset ner i betbadet för att rengöras från flusset som använd vid lödningen. När det kommer från betbadet har det fått vad man kallar en kokhud på sig och är vitt. Jag polerar snabbt upp korset innan jag fattar stenen.

När stenen väl är på plats och fattningens kanter skurna så polerar jag ännu en gång och så är korset klart.

Kommentera

